Comments

Inimestega rääkimisest

Minu tutvusringkonnas on mõned inimesed, kes täiesti põhimõtteliselt meediat ei tarbi. Mina olen nende vastand!
Mulle õudsasti meeldib olla uudistega kursis ja lugeda ka artiklite kommentaare, et mõista, mida teised infost välja lugesid ja kuidas reageerisid. IT-projektijuhi rollis on toimepidevuse teemad alati laual olnud ja mis seal salata, mul on pisike kirg kriisikommunikatsiooni vastu. Seetõttu olen regulaarselt jälginud valitsuse ja Terviseameti poolt jagatavaid sõnumeid.

Esimese emotsiooni pealt kritiseerida on imelihtne. Olen püüdnud aja jooksul kasvada mõistvamaks inimeseks. See ei ole nii imelihtne...

Seega, kui kõik läheb hästi, katsun esmalt asetada end teiste kingadesse ja mõtiskleda, mis kõik võib taustal toimuda ja mis esmapilgul välja ei paista.

  • Suure tõenäosusega on ekraanilt nähtav valitsusliige või Terviseameti ametnik viimased 20 päeva 16-tunniseid päevi teinud, kriisinõupidamisi nii varavalges kui hilisõhtul.
  • Isegi kui sa ei tohi avalikkuse ees olla väsinud, ärritunud, pettunud ja mures, siis sa oled väsinud, ärritunud, pettunud ja mures. Asjade pärast, mida ei ole sobilik kogu Eestiga jutuks võtta.
  • See inimene, kes peab praegu kaamera ees kõnelema, võib olla väga tubli ja asjalik oma igapäevatöös. Istuda järsku mitme kaamera ees, valguslambid otsaette suunatud, teadmisega, et pilt liigub otse interneti ja televiisoripildi vahendusel sadade tuhandete vaatajateni, on harjumatu ja vastikult ebamugav tunne. Mitte unustada kokkulepitud jutupunkte, meeles pidada ja mõtestada pikki ja lohisevaid küsimusi ajakirjanikelt, vastata sisukalt, teemasse, kasutades õigeid sõnu ja sõnumeid - see kõik nõuab harjutamist ja oskust. Mõned inimesed, kes kriisiga seoses on pidanud sõna võtma, on harjunud kaamerate ees kõnelema. Mõned neist ei ole pidanud seda veel kunagi elus tegema. 

Küll aga lõppeb mu empaatia, kui Terviseamet nimetab kinnitatud juhtumite arvu järjepidevalt nakatunute arvuks, toimetab ristivastupidiselt WHO juhistele ja jagab muid arusaamatuid sõnumeid, püüdlusega varjata reaalseid põhjuseid. 



Olen alati arvanud, et aususel põhinev kommunikatsioon on parim kommunikatsioon. See seisukoht ei pruugi olla kuigi populaarne, aga.... Me elame infoühiskonnas. Tegelikud põhjused tulevad alati välja. 

Alati on mõistlikum olla aus ja selle eest peksa saada, kui üritada põhjendada jaburaid sõnumeid, millesse isegi ei usu, teades reaalseid motiive.

1. Ütle ausalt välja, et me ei testi, sest meie kaitsevahendite ja testide varud on otsakorral.
2. Ütle ausalt välja, et eelmised sammud põhinesid puudulikul infol. Ütle, et nüüd on meil rohkem ja adekvaatsemat infot ning sellest lähtuvalt muudame suunda ja strateegiat.
3. Ütle ausalt välja, et...

Palun anna mulle ausat infot hetkeolukorrast ja võimalus mõista, miks sa midagi teed, täpselt nii nagu teed. Selleks, et su nõuandeid tõsiselt võtta, on mul vaja sind usaldada.

Aitäh, Kuressaare Haigla, suurepärase kriisikommunikatsiooni eest. Te loote väga hea eeskuju, kuidas tegelikult infojagamine võiks käia.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Räägi julgelt kaasa!

© Eveli veebipäevik | Platvorm: Blogger | Autor: Eveli Pung (evelipung@gmail.com) | Kujundus: Josh Peterson ja Eveli Pung